O pohádkách s reklamou

Za první republiky děti při nákupu v koloniálu mohli dostat v rámci zboží i lístek s krátkou pohádkou. Jednalo se zpravidla o dvojlisty formátu A6 a menší s barevnými ilustracemi. Zpravidla první strana obsahovala obrázek s názvem pohádky, vnitřní část pak text a na zadní straně byla umístěna reklama. Zažil se pro to pojem reklamní pohádka, který dnes zná hlavně starší generace a sběratelé.
Vyšla jich celá řada pro velmi pestrou škálou výrobků. Mimo jiné to byli například tyto:
    rekl1
  • cikorka a káva (Kroměřížská, Čepkova, Velimská, Ostroměřská, ANT.ŠTEFANA, Kolínská)
  • mýdlo a prací prostředky (Pilnáček, Červinka, Vita, Hellada, Standard, Ottovo rakovnické, Smrček)
  • dále také velkoobchod s moukou (Pernerová), Francovka-ALPA, obchod s drogistickým zbožím (Heřman), kosmetické výrobky (f. Cléo), pokrmové tuky (Kubín), koloniál (Rýdl, Miškovský), víno (Mudr. Jeřábek), soudní znalec (Bydžovský)
  • a mnoho další výrobky jako držátko žiletek, dětská hra (Cowboyka) a mnoho dalších.
rekl2rekl3
rekl4
Jak je možná patrno z krátkého výpisu příkladů sérií pohádek, lze pohádky rozdělit podle stylu užité reklamy. Smyslem byla jednak propagace konkrétního výrobku (nejčastěji kávy nebo drogistického zboží-pohádka byla součástí balení) nebo propagace konkrétního obchodu (často z Prahy).
Na tvorbě se podíleli i známý výtvarníci (M. Fisherová-Kvěchová, A. Scheiner). Texty často čerpali z klasických pohádkových motivů v různých obměnách. Kromě pohádek se v této formě vyskytují i pověsti a příběhy pro mládež.
Přímo v ději pohádky však byl občas zmíněn i propagovaný výrobek. Např: Hrdina vysvobodí princeznu ze spárů pekla. Ale nemůže se konat svatba, protože z princezny nelze smýt pekelné nečistoty a zápach. Pomůže jedině zázračné mýdlo a voňavka. Jak jednoduché a vtipné. Na tomto blogu právě ukázky takových pohádek najdete. Najdete však zde i příběhy naučné bez klasického pohádkové děje. Blog Pohádky pro děti vydává také krátké reklamní pohádky v klasické formě (bez propagace v ději).
Reklamní pohádky v popisované formě vycházeli až do předválečných let. V dobách komunismu bych jako alternativa dalo považovat vydávání pohádkový příběhů, které byli k dostání u lékaře (hygiena), či při akcích Besip (dopravní bezpečnost). Po revoluci díky rozvoji tiskových technologií a PR lze pohádky dostat na podporu nákupu od plen, přes očkování, až po biovýrobky a nespočet dalšího sortimentu.

Upozornění: Autor textu sbírá okrajově reklamní pohádky a nepracuje (nestudoval) v reklamním, ani pedagogickém či knihovnickém oboru.